Módní trendy - stále aktuální téma. Asi není jiné téma, o kterém by se psalo více, než je móda, textil a módní trendy. Svět módy se objevuje v různých podobách všude – věnují se mu časopisy, televize, katalogy aj. Ale nejde jen o módu jako o oblečení nebo o módní barvy, textilní materiály, módní trendy a vzory – média zveřejňují i novinky o modelkách a návrhářích.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Vyjádření osobnosti a módní trendy
V našem světě se nám před přeplněným šatníkem může zdát otázka „Co si vzít na sebe?“ paradoxní. Všude je tolik oděvů, ale také mnoho rozdílných informací o módě. Často protichůdných, což ne každý zvládá. Svobodná volba oblečení se stala sladkou přítěží a je hlavním atributem současného módního světa. Jedná se o něco, co v minulosti nebylo - svoboda.
Je pouze otázkou našeho rozhodnutí, zda si oblékneme sportovní oblečení, elegantní oděv, formální nebo ležérní sukni, decentní či vyzývavý střih šatů. Máme prostor proto, abychom se vymezili vůči okolí, abychom dali najevo, kdo jsme!
Oblékáme to, v čem se cítíme pohodlně, co je nám příjemné, v čem se cítíme dobře (a to bez ohledu na trendy v módě).
Cesta k sebevyjádření a odhalení toho, kdo jsme, je pro každého jiná. Někdo chce provokovat, ukázat co všechno si na sebe oblékne bez ohledu na hlavní módní trendy a na to, co si o něm okolí myslí. Většinou do oblečení vnášíme i část sebe. Oděvem se dá vyjádřit momentální nálada, životní postoj. Na každém poznáte, jestli se chce líbit okolí i sám sobě a sleduje módní trendy, nebo jestli demonstrativně dává najevo, že ho móda vůbec nezajímá. Ať už je vyjadřování pomocí oděvu jakékoli, vždy to něco vypovídá o svém nositeli.
Styl, ale i barva oděvu, střih a jaké textilní materiály si zvolíme pro svůj aktuální outfit, často o člověku prozradí více, než by chtěl. To je i psychologicky dokázáno.
Ať už jsou módní trendy jakékoliv, když se necítíme ve své kůži, špatně jsme se vyspali nebo jsme unavení, zvolíme oděv neutrálních barev, obyčejný střih sukně nebo střih kalhot. A to aniž bychom si to nějak významněji uvědomovali. Jindy z nás srčí energie a toužíme dát najevo světu, jak je nám dobře a i oblečení vyjádří naší dobrou náladu. Máme tendenci si obléci něco krásného, zářivého, trendy.
Současná doba je k individualismu každého jedince velmi tolerantní, ale nebylo tomu vždycky tak.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Historické trendy v módě
Až do 20. století oblečení nezobrazovalo svobodný názor jedince, jeho vkus, styl, individualitu, ale pouze postavení ve společenském žebříčku. Byl jste šlechtic? Příslušela Vám červená barva a cenově nákladné oděvy. Byl jste nevolník? Na výběr jste moc neměl a na trendy nebyl čas hledět - nosil jste pracovní oděv z hrubého plátna. Měšťanstvo muselo pracovat a jejich oblečení k tomu bylo uzpůsobeno, stejně jako oblečení výše postavených. Tato uniformita vedla k tomu, že do 20. století nebyl prostor pro vyjádření vlastní individuality, názoru, vkusu, myšlení, které by mohlo oblečení ovlivňovat – nezávisle na postavení.
S dobou se samozřejmě měnily jak módní trendy, tak se i vyvíjel textilní, ale i celý módní průmysl. Nové trendy se promítaly i do technologií i materiálů.
Tak např. v 19. století se silně rozmáhá textilní průmysl a vznikají konfekční oděvy – tedy sériově vyráběné oděvy, které si pořizují především nižší a střední vrstvy. Móda jako taková je stále výsadou vyšší vrstvy společnosti. Ta žije módou, trendy v módě se dostávají i do společenských hovorů. Kvalita látek, zdobení a střih je znakem společenského postavení, světoběžnictví apod. V šatníku vyšší vrstvy se objevují cizokrajné prvky, a to především proto, že se hojně obchoduje s látkami a dalšími doplňky. Pomohl k tomu i rozvoj světové dopravy, především námořní.
Konkrétní historické období s sebou také přinášelo jiný pohled na oblečení mužů a žen.
Tak například v obdobích gotiky, renesance, baroka, rokoka a secese (tj. až do začátku 20. století) se mezi sebou výrazně liší oděvy žen a mužů. Žena nepotřebovala ke své práci v domácnosti tolik pohybu, tudíž nosila objemný střih sukně a živůtek. Muž naopak zajišťoval rodinu a jeho oděv byl pro práci pohodlnější. Až do 20. století platilo, že žena se má odívat jako žena – tudíž do sukně a muž jako muž. To bylo tehdy trendy. Neexistovalo žádné prolínání mužského a ženského stylu.
To přišlo až zhruba ve 20. letech 20. století – doba charlestonek, rozvoje sportu a pomalého prolínání stylů v oblečení mužů a žen. Souviselo to s rozvojem průmyslu, dopravy, politiky a také s vyšší emancipací žen. Objevily se první řidičky, pilotky, političky apod. Také byly tehdy trendy ve společnosti, které se projevovaly i jinak. V módě se začal silně prosazovat tzv. unisex – stírání rozdílů mezi muži a ženami, což je v širokém měřítku znatelné při pohledu také na současný svět módy. Není výjimkou, že ženy nosí kalhoty, nebo dokonce smoking inspirovaný mužským šatníkem. Šijí se dámské kravaty – typický prvek mužského oblečení (i když se využívají jiné textilní materiály, kravaty mají módní barvy a různou délku). Emancipační trendy jsou vidět i jinde: není například výjimkou, že žena požádá muže o sňatek, anebo že v domácnosti zůstávají muži, co by opatrovníci dětí. Ženská emancipace roste a je to velmi patrné právě na poli módy.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Módní trendy a finance
Dalším nezanedbatelnou otázkou, která v módě hraje velkou roli, jsou finance. Také si kolikrát říkáte, že byste rádi chodili pěkně oblečení, ale nemáte na módní trendy peníze? Zdá se Vám, že módní trendy jsou drahá záležitost? Kabelka značky Louis Vuitton, botičky Manolo Blahnik nebo nové šatičky z vycházející kolekce Versace. Je spousty žen, které nenosí nejnovější módní oděvy, ale oblékají se pěkně a nadčasově a vyjadřují svou osobnost nejenom pěkným a trendy oblečením, ale i šperky, účesem, líčením a aurou, kterou vyzařují kolem sebe. Tyto ženy do svého oblečení často nevkládají velké peníze, ale mají pro módu vrozený cit, který bohužel není dán každému.
Móda je v podstatě umění a každý z nás je její tvůrce. Slovo módní už samo o sobě vyjadřuje něco aktuálního. Slovo trend značí sklon, směřování a vývojovou tendenci.
Móda se samozřejmě netýká jenom oblečení – módní je nábytek, módní je účes, líčení, sportovní vybavení, hudba ale i chování a způsob života. Módnost je něco charakteristického pouze pro dané období, po kterém přijde nová etapa a módním se stane něco jiného. Často protichůdného a původně módní věc se stane staromódní. Někdy je i obtížné všechny trendy sledovat.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Nadčasová móda
Jsou ale i věci, které přetrvávají. V módě se jedná o věci, které léta užíváme, jsou kvalitní např. kožené kabelky, boty nadčasového tvaru apod. Nebo to mohou být věci, které nejsou z nejkvalitnějšího materiálu, ale mají kvalitní střih. I když se věc opotřebuje, můžeme si pořídit velmi podobnou a stále bude módní – např. koktejlové šaty po vzoru Coco Channel.
Nadčasové zboží je to, které jen tak nevyjde z módy – můžeme ho také nazvat klasické, standardní, pro někoho také obyčejné. Jedná se o např. bílou košili bez výrazných ozdob, o černé kalhoty z kvalitního materiálu (ne o levné polyesterové příšery z tržnice), klasický flaušový kabát, kožené boty s oblou špičkou na podpatku, koženou jednoduchou kabelku, kožené rukavice, černou vlněnou sukni (nebo s procentuálním obsahem kvalitní vlny) a v neposlední řadě malé černé. Nadčasové oděvy se těmto kouskům našeho šatníku říká proto, že je lze kombinovat s lecčím a pokud je oblékneme, a zvolíme k nim správné doplňky, neuděláme ostudu při žádné společenské příležitosti. Jedná se o oděvy, které nikdy nevyjdou z módy – mají jednoduchý střih, kvalitní materiál a nadčasovou barvu. K nadčasovým barvám patří bílá, černá, béžová, modrá. Existují ale nadčasové vzory – pepito (černo – bílá kostička pro každou příležitost), kohoutí stopa (kostka ideální pro sportovní saka), křídový proužek (spíš náznak vzoru, který nepůsobí tak odměřeně), úzký proužek (nadčasová klasika pro svět byznysu), skotská kostka (vzor „Glen“, který se uplatní u všech druhů oděvů).
Móda se vrací s železnou pravidelností. V 90. letech byly trendy elasťáky, k tomu vysoké kozačky a svetr pod zadek. Tyto módní trendy se objevují opět v současné módě. Stejně tak se v 70. letech nosili zvonové kalhoty, které se v 90. letech vrátily a do třeticei v současné době znovu zažívají boom. Dá se tedy celkem počítat s tím, že se určité módní prvky objeví znovu, byť i v trochu pozměněné podobě a opět se stanou trendy.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Šaty a sukně v módním oblečení
Stejně tak, jako na začátku 20. století ženy hodně bojovaly za svou emancipaci a oblékaly kalhoty, v současné době je módním trendem v ženské módě návrat k ženskosti a něžnosti. Projevuje se to i v oblékání, sukně a šaty prožívají svou renesanci. Šaty a sukně prostě k ženám patří, bez ohledu na to, jaké vykonávají zaměstnání.
My se plně ztotožňujeme s tím, že k ženám patří sukně a šaty a chceme vám nabídnout ty nejvíce trendy. V klidu a pohodlí vašeho domova si vyberte a užívejte si, že jste žena a že můžete krásné sukně a šaty nosit. Sledujte naši nabídku a budete vždy trendy.
Upraveno 28/4/2021